Het was al enkele dagen voorspeld. Het zou een heerlijke lentedag worden met
temperaturen boven de 20 graden. Het
mooie weer en het vooruitzicht om te proeven
van de sfeer in de hel van het noorden zorgde voor een massale opkomst.
Haast alle coureurs die vorige week tussen Dinant en Heule voor heroische
taferelen zorgden, waren voldoende gerecupereerd en tekenden terug
present. Ten koetshuize zorgde de starttemperatuur
van 6° wel voor de nodige vertwijfeling bij menig coureur. Werd de korte broek van onder het stof
gehaald ? mouwstukken ? beenstukken ? windjacket ? Het werd een bont allegaartje , waarin
zelfs onze Jo – dé koukleum van de Tinekesvrienden - koos voor de
sexy korte broek maar zijn hoofd en lijf
wel dubbel goed ingeduffeld .
Aan de start moesten we onze 50% MM en vaste verslaggever
champ Red Phillip missen ,maar heetten we wel 2 gastrijders welkom. Klaas, al
van vele veldslagen besnaard, en Bram
die samen met Fanny vanuit de struikjes
tevoorschijn kwam afgewandeld., allebei klaar voor wat komen zou : de kroon der
voorjaarsklassiekers : Paris Roubaix , The Legend, de Helleklassieker, de Kasseivreter
die bij velen zowel ontzag als toch wat
angst inboezemde, zeer knap gedirigeerd door onze president himself.
Het lag dan ook op ieders lippen . Zou Tom Boonen in zijn
laatste koers voor zijn pensioen nog eens kunnen winnen ? Het ging Vlaanderen
in elk geval een delirium bezorgen. Wij hadden in ons midden echter ook een
prepensionair. Niemand minder dan PM/SB schatbewaarder reed zijn allerlaatste
rit vooraleer zijn officieel pensioen op hem lag te blinken. Een nieuw kantelpunt in zijn rijkgevulde
carriere ? Gaat hij ook marchanderen in
Lamborghini’s en andere Maserati’s of gaat’m in den duik nog meer trainen
om de zondagochtend alles en iedereen
naar huis te fietsen ?Wie zal het zeggen ?
Met het mes tussen de tanden trokken we ons op gang. Al vlug
maalden we wat hoogtemeters af tussen de lage nevelslierten , op de flanken van
het mooie licht glooiende landschap, dit op zoek naar avontuur en spektakel.
Hoe dieper we echter afzakten naar het zuiden, hoe driester het parcours
bezaaid lag met putten, greppels, ijzeren deksels en ander onfris
oorlogstuig. Voorzichtig werd er al eens grimmig “pùùùùùùt
“ geropen, al snel gecounterd door een al
even grimmige “plààààààààt”. Het eerste slachtoffer was Klaas die getrakteerd
werd met een leegloper.
En het zou zeker niet hierbij blijven . Murphy had ons 2 weken geleden al vergezeld,
maar nu was hij zeker ook van de partij.
Kort na Klaas had Benny kettingproblemen, later spande Geert Depoortere
1 de kroon door ineens voor dubbel genot te gaan : ineenklaps moesten zowel
voor als achtertube omgewisseld worden.
Tussendoor viel Geert Depoortere 2 al in onmin met zijn ketting , was
ook Sven pechvogel van dienst en mag
Yvan deze week ook de fietsenmaker opzoeken, want ook zijn tube was leeg gelopen. Intussen tartte
Marie de wetten van de zwaartekracht en kuste ze , op zijn popie jopie’s, de
heilige tarmak van de Hel van het Noorden.
De adrenaline nam echter al snel de bovenhand wanneer we de
eerste echte kasseistroken naderden. De eerste strook was dermate spectaculair
dat de president ons wijselijk de keuze liet :
ofwel lijf en leden riskeren , ofwel veilig de volgwagen vergezellen.
Top of the bill was vanzelfsprekend de beroemde strook van
1800 m in Camphin –en –Pévèle., bijgenaamd, pavée de la Justice. En daar waren
we niet alleen. Honderden supporters van de Tinekesvrienden stonden ons al
dagenlang op te wachten in hun campers, getooid met vlaggen en wimpels, dit in
een ambiance met heerlijk ruikende barbecues
en rijkelijk vloeiend gerstenat.
We dokkerden in ware flandrien stijl over de vlijmscherpe ,
kromme en taaie kasseien, die ons lijf en onze fiets vakkundig folterden tot we
uiteindelijk vol trots en voldoening
mochten genieten van de
welgekomen pitstop.
Frederick en zijn spruit zorgden voor heerlijke cupcakes ,
dikke merci hiervoor.
Na wat fotokiekjes voor de achterban , verlosten velen zich van overbodig textiel , zodat we proper en met
frisse moed de terugrit konden aanvatten. Onze president had dan ook
meesterlijk nog 2 straffe stroken ingebouwd in Néchin en in Dottignies die
glansrijk doorstaan werden. Er werd op de laatste strook nog een stevige
cartouche verschoten waar de snelheidsmeter dicht tegen de 40 km/h aanleunde. Straffe toebak !
Stilaan werd ook duidelijk dat onze 3 dames zich prima stand
hielden op deze zware ondergrond. Zonneklaar dat deze Iron lady’s van geen
kleintje vervaard zijn !
Met de wind in ’t gat stoomde de Tinekestrein richting
Heule.
Bedankt President voor deze machtige rit. Het was er boenk
op !
Tot volgende week.
28 renners, 26,8
gemiddeld, 88 km, 365hm
Joost
NVDR 1: herbeleef de rit op https://connect.garmin.com/modern/activity/1671183834
NVDR 2: zie sfeerfoto's hieronder en zelfs een filmke op https://www.facebook.com/groups/248579488505868/
3 opmerkingen:
Prachtig sfeervol verslag van Joost waarvoor hartelijk dank. Wat een talenten toch in onze club! Was echt een hoogdag. Ook dank aan Gerd en Diederik voor het foto & filmmateriaal.
Joost heeft blijkbaar ook dichterstalenten. Op de leer gegaan bij Red Philippe.
Genoten van de mooie rit en de leuke sfeer.
Wat zeveren en zwarte school, meer miet dat niet zijn.
Vandaag met pensioen en proberen an te klampen
Iron lady's, cupcakes, kasseien in alle maten,vormen en gewichten, leeglopers, heroïsche taferelen op een legendarisch parcours...Dit alles gebald in een kleurrijk en schitterend verslag : de weinige afwezigen (recordopkomst!) hadden ongelijk!
Topritarchitect en tevens proficiat aan Willy met de 65+ pas!
Een reactie posten