“Ten Koetshuize” zondag 16 september om 7u55. De President is
terug na 2 weken welverdiende vakantie en treft zijn geliefkoosde club aan in
volle crisis. Op het programma staat een rit van 80km richting Ronse met
aankomst aan lokaal Merlijn waar enkele trappisten en een stapel boterhammen
met gekapt en mosterd wachten. De Fondateur heeft echter de knuppel in het
hoenderhok geworpen: ge zult nooit op tijd terug zijn, niemand zal willen
meegaan naar onze lokaalhouder en hij zal blijven zitten met zijn stutten, enz,
enz…. De echte reden is dat Marc geen tijd heeft om te blijven plakken want om
12u moet hij met col en plastron bij zijn Veerle klaar staan wegens uitstap naar
een of andere eetgelegenheid. Jaarplanner Wim bevestigt dat het rittenschema al
van februari vastligt en dat daar niet wordt van afgeweken. Organisator Geert Sioen
kan echter de kilometrage van zijn rit niet bevestigen door het ontbreken van
een fietscomputer op zijn Amerikaans High Tech Carbonros…..Enfin, de President
hakt de knoop door: we rijden zoals gepland naar Ronse en als er iets gebeurt
onderweg snijden we een stuk af. Bernard
heeft last van een moeilijke zadelgang en we moeten hem van het toilet plukken.
Zonder zijn handen te wassen springt hij op zijne velo, dat hij straks maar van
de boterhammen blijft....
Met de vlam in de pijp en de wind in de rug vliegen we via
Moen en Avelgem en een intermezzo in Walenland naar Ronse. In het centrum
houden we ons aan de snelheidsbeperking van 30km/u en dit jaar is de overweg
gelukkig open , vorig jaar nog moeten improviseren wegens een wanhoopsdaad op
de sporen. Geert serveert ons 2
beklimmingen : een steile zijflank van de kanarieberg ( tripelkost!) en de
Savooistraat , een echte loper die zelfs de Fondateur met de kopgroep
beëindigd. Op het hoogste punt, aan het stemmige kerkhof van Ronse, serveert
sportbestuurder Bart Huysentruyt frisdrank "on the rocks" en gebakjes
waarvoor dank. De timing begint te nijpen en in gestrekte draf en gesloten
gelederen stomen we richting onze herbergier Johan tot het noodlot toeslaat:
Rambo valt eens te meer plat en wordt alleenrecordhouder in deze triestige statistiek.
Om geen tijd te verliezen wordt een reservewiel gestoken dat echter na 5m
bollen ook de geest geeft. Materiaalkenner Bart Vanmarcke had al opgemerkt dat
het bandje een verstorven indruk gaf. Het tweede reservewiel wordt aangerukt:
een antiek exemplaar waarop Briek Schotte in 1948 in Valkenburg nog Wereldkampioen is geworden. Het specimen
telt slechts 6 tanden maar dat zijn er nog altijd meer dan de originele in het
bakkes van Rambo. Driewerf helaas
echter, het wiel kan niet recht in de kader worden gestoken en de enige
oplossing blijkt toch een nieuw binnenbandje steken. Ondertussen wordt Rambo
voortduren uitgelachen door 2 ganzen die niet meer bijkomen van zoveel
geklungel. Toegegeven: het reservemateriaal kan beter maar zelfs een gedreven
Materiaalmeester zoals Pantani kan geen 12 jaar wanbeheer in 3 maanden rechtzetten. Ondertussen
hebben we enorm veel tijd verloren en het lijkt erop dat de Fondateur gelijk
krijgt. Simon en Matthijs nemen echter het commando over en we snellen door de
sens-uniques, langs de paaltjes en dwars door overstekende jeugdbewegingen.
Zelfs de Bolide Met Wielen van sportdirecteur Bart kan ons niet meer volgen. In
de finale doen Kevin en David er nog een schepke bovenop en gaat de
snelheidsmeter niet meer onder de 35. Om 11u35 vliegen we de terras van café
Merlijn op waar Johan ons met een glimlach maar toch lichtjes ongerust ons
opwacht. Liefst 17 man waaronder de Fondateur zijn nog meegekomen voor een
stevige pint en boterham. We krijgen nog het charmante gezelschap van
secretaris Petra en haar vriendin/kinesiste die Petra begeleidt in het herstel
van haar achillespees. De sfeer op het terras is opperbest, Bernard heeft eerst zijn handen
gewassen en in tegenstelling tot de voorspellingen worden alle stutten soldaat
gemaakt!!!! Prachtige rit over
landelijke wegen, afgelegd in ideale zonnige omstandigheden: 86km aan een
atletisch gemiddelde van 27,5 km/u. 509 hoogtemeters
Een tevreden President
NVDR: herbeleef de rit op Garmin http://connect.garmin.com/player/223884514
3 opmerkingen:
Mooi verslag van onze voorzitter.
Net terug en weeral volop aan het werk gezet,ie kan er maar deugd van hebben.Dank aan Johan voor de boterhammen.
De 2 oude wielen uit 1914-1918 zijn intussen op de schroothoop beland en Dirk heeft nog 2 exemplaren liggen die hij ons zal schenken,waarvoor dank. In 1 seizoen moest bijna het volledige reservemateriaal worden vernieuwt,wat toch aanduid dat het al even oud was als de vorige materiaalmeester.Tot zondag .
Voorzitter heeft duidelijk inspiratie teruggevonden tijdens het verlof. Zijn verslagen zijn opnieuw swingend en verfrissend.
En het mag ook eens gezegd worden: de crisis oplossen in 5 minuten: il faut le faire ! Misschien moet hij zich eens kandidaat stellen voor de federale verkiezingen.
En nog een specifiek voorstel voor Rambo: vanaf nu verboden te genieten van de bevoorradingen tot de fiets helemaal in orde is!
Yvan
Het wordt hoogtijd dat ik er terug bij ben. Eerst en vooral om kampioen in spé Ronny , zijn nieuwe bolide te zien. Ten tweede om de gemoederen te bedaren en ten derde om de kosten wat te drukken.
Zij hebben er van geprofiteerd om de clukkas duidelijk lichter te maken. Waarvan akte
Ten slotte nog melden dat de ex-MM ook met Aldi materiaal rijdt. De enige platte tubes tijdens onze fietsweek waren voor hem. Maar hij heeft de clukleuren sterk verdedigd, was bij de besten onderweg en in het koppeleton op de top van de Pas de Peyroll waarin stukken van 15 à 16 %.
Bij leven en welzijn. Tot zondag
Een reactie posten